dinsdag 5 juli 2011

Hoe we zeggen wat we zeggen

De toename van communicatiemogelijkheden betekent ook een toename van opties. Om het allemaal bij te houden biedt Surifatu je daarom een aantal tips over het gebruik van verschillende media om te communiceren.



Medium: Huistelefoon
Voor wie: Naaste familie en beste vrienden.
Waarom? Bellen naar vaste lijnen is vaak goedkoper en in sommige gevallen zelfs gratis. Het zal pas voorkomen dat je van vast nummer verandert als je gaat verhuizen. Je wilt dus niet dat iedereen dit nummer heeft en je in je privétijd kan lastig vallen op elk gewenst moment. Behalve dat ben je minder geneigd om dit nummer op stil te zetten en werkt de Caller ID van veel huistelefoons niet optimaal.

Medium: Mobiel nummer
Voor wie: Familie, vrienden, werk, zakenrelaties
Waarom? Je mobielnummer is altijd binnen handbereik, maar heeft een trilfunctie. Je wisselt wel eens van toestel en kan in het ergste geval nummers laten blokkeren bij de provider of van sim verwisselen. Wees toch niet te vrij met het uitgeven van dit nummer. Ook anoniem bellen kan niet voorkomen worden. Het is zo simpel als #31# voor je mobiel nummer intoetsen en het kan iedereen zijn (genoeg reden om niet op te nemen). Wees voorzichtig met je beltegoed, hoge rekeningen en een BKR registratie kunnen je behoorlijk duur komen te staan als je financiering wilt voor je koopwoning, eigen bedrijfje of je eerste Porsche.

Medium: Facebook/Hyves
Voor wie: Vrienden
Waarom? Let op je privacy instellingen en geef Facebook niet aan collega's en aan zo min mogelijk familie. Op die manier kan je je een beetje vrijer uitdrukken en wat meer jezelf zijn. Is het daar al te laat voor? Maak een nieuw e-mailadres en een nieuwe account aan. Reinvent yourself. Neem afstand van die bemoeizuchtige collega's of die overgevoelige familieleden.

Medium: Twitter
Voor wie: Vergevingsgezinden.
Waarom? Hoewel veel media de optie hebben om instantly te communiceren is Twitter het meest Text Based en Forward vrij medium (ondanks Retweets). Twitter is het ultieme 'roep-wat-in-je-dolle-kop-opkomt' kanaal. Dat wil zeggen dat je mensen je kan laten followen die het op waarde kunnen schatten en het niet bij je volgende functioneringsgesprek boven water zullen halen. Je bent op Twitter, meer nog dan op Facebook, je 'own worst enemy'.

Medium: sms/ping/what's app
Voor wie: mannen onderling
Waarom? Snel, maar schriftelijk. SMSjes zijn dodelijk als bewijsmateriaal van wat je ooit eens gezegd hebt. Waar Twitter nog een timeline heeft en je een beetje moeite moet doen om die te volgen en dirt te zoeken, is een smsje zo op te slaan in de telefoon. Bij je volgende ruzie met je significant other zal je blij zijn om mijn advies gevolgd te hebben en haar gewoon te bellen.
Medium: Linkedin
Voor wie: Collega's.
Waarom? De enige plek waar je collega's moet accepteren. Hoe het professioneel. tip: je kunt berichten wel archiveren, maar nooit deleten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Leuk dat je Wordpress en Twitter erop kan doorlinken. NIET DOEN. Wat is anders het punt van al deze dingen gescheiden houden?

Medium: e-mail
Voor wie: Zakelijke en massacommunicatie
Waarom? E-mail is de vervanging van schriftelijke post en wordt er juridisch mee gelijkgesteld. E-mail is handig om mensen direct te bereiken. Vergis je niet, e-mail komt veel meer gewicht toe. Gebruik je e-mailaccount (maak er zoveel mogelijk, liefst een gmail account waarmee je ons volgt, Google+ en Docs aan koppelt; een hotmail account en als het even kant een info of webmaster account voor je webshop of online business, die je als zelfrespecterend professional of student in 2011 toch wel echt moet hebben) voornamelijk als organisatietool. Gebruik de agenda, de opties om documenten te delen (let ook hier op je privacysettings) en mail jezelf al je brilliante ideeën om op die manier bewijs te kunnen leveren van je copyrights.

Manne

1 opmerking: