dinsdag 24 mei 2011

Fa Fu 1: De wetenschap van de Surinaamse Dansi

In de rubriek 'Fa Fu ..' (Hoe moet ..) legt Prof. H. Sabiso elke week een culturele verschijning wetenschappelijk bloot.

De Surinaamse dansstijl is heel uniek. Vele niet-Surinamers zijn vaak onder de indruk van de soepele heupbewegingen en het richtings- en ritmegevoel van de Surinamer op de dansvloer. Wat zij vaak niet weten is dat de 'dansi' er in ons land met de paplepel wordt ingegoten. De dansi bestaat al decennia lang. Afkomstig uit een mengeling van culturen uit West Afrika, Zuid (Oost) Azie en de Amazone, heeft de dansi zich op verschillende manieren ontwikkeld. De fundamentele onderdelen zijn echter ongewijzigd. Deng Boy Fu a Birti (De jongens van de buurt) hebben enige tijd geleden een cursus Surinaams dansen ontwikkeld aan de hand van de belangrijkste elementen van de Dansi. Deze elementen bevestigen de uitkomsten van mijn onderzoek gedaan in 1996 aan de Katholieke Universiteit Tilburg, genaamd 'Waarom Surinamers beter zijn in ...'.

Kort samengevat, de basis elementen van de Surinaamse dansstijl.

1. De 'Kron baka'

De kron baka (kromme rug) is bedoeld als een opwarmende versierbeweging in het begin van de dansi. Deze houding brengt de vrouw op haar gemak en geeft haar het gevoel dat ze wordt beschermd. Voor de man is het echt een graadmeter om erachter te komen hoe soepel en ervaren de vrouw is op de dansvloer (en in bed).

2. De 'skop futu'

De skop futu (schoppende voeten) zijn bedoeld om de vrouw voor te bereiden op wat volgt. De meeste vrouwen zijn op dit moment de buitenwereld vergeten en genieten van de dansi. Voor de man is de skop futu bedoelt om erachter te komen hoeveel uithoudingsvermogen de vrouw heeft en welk tempo hij moet aanhouden (later op de avond).

Voor de gemiddelde vrouw zijn de bovenstaande elementen voldoende om de dansvloer te verlaten en de kron baka 2.0 elders (in een rustigere omgeving) uit te proberen. Er zijn echter vrouwen die dansi experts zijn. Voor hen is de skop futu alleen maar een zijn dat de man in hun geinteresseerd is. Kortom, na de skop futu komt het echte werk.

3. De 'griti'

Met de griti (de schuur) begint het vakkundig danswerk. Hoewel er verschillende vormen van de griti zijn (kruis op kruis, kruis op bil, buik op borst etc.), is het doel hetzelfde. Door middel van zijn gedrag, soms dominant, soms absorberend, dient de man de vrouw te overtuigen van zijn kunnen. De vrouw probeert in deze stand meestal om er achter te komen of de man daadwerkelijk op alle fronten superieur is aan zijn voorgangers.

4. 'bradi futu'

De bradi futu (brede voeten) is een die alleen aan de echte stonfutu dansi man en dansi meid is gegund. Degene die een poging wagen aan deze vorm van dans en het nog niet goed onder de knie hebben kunnen in een beweging al het voorgaande werk verpesten. Met de bradi futu maken zowel de dansi man als de dansi meid duidelijk hoe de rest van de avond (of dag) zal verlopen.

In dit artikel heb ik alleen de achterliggende wetenschappelijke gedachte van de Kron Baka, Skop Futu, Griti en Bradi Futu uitgelegd. Voor degene die geen duidelijk beeld hebben wat deze bewegingen precies zijn, verwijs ik naar het visueel voorbeeld van de jongens van de buurt hieronder.

Met vriendelijk genoegen,

Hendrik Sabiso



Geen opmerkingen:

Een reactie posten