maandag 22 augustus 2011

The Future of Hip Hop II: Jay Elektronica

New Orleans rap werd tien jaar geleden nog gedomineerd door Bounce tracks, Bling Bling album covers en simpele, catchy hooks. No Limit en Cash Money Records waren de record labels die domineerden met artiesten als Master P, Mystikal, Juvenile, Hot Boys en Big Tymers. De beats van Mannie Fresh en Beats By The Pound, toen nog de In-House producers van respectievelijk Cash Money en No Limit maakten al te ingewikkelde raps overbodig. 'Back That Azz Up' en 'Hoody Hoo' zijn hits uit die tijd die een duidelijk beeld geven van de dominante stijl van het moment. Zoals alle rap dynastiƫn was ook deze incarnatie van beide labels niet het eeuwige leven gegund. Zowel Master P als Baby Williams hebben een instinct voor wat werkt en terwijl P vanwege persoonlijke omstandigheden (de lange straf die zijn broer C Murder moest uitzitten voor een moord) en zakelijke inzichten (acceptatie door Corporate America) koos voor een familievriendelijkere aanpak via albums, televisieshows en films waarin zijn zoon Romeo Miller op de voorgrond kwam, gaf Baby zijn supertalent Lil Wayne meer ruimte om artistieke risico's te nemen. Lil Wayne evolueerde binnen een paar jaar van vooral een catchy phrase inventor ('Bling Bling', 'Drop It Like Its Hot' komen uit zijn koker. Als hij het eerste, inmiddels wereldweide begrip had gepatenteerd, zou hij nooit meer een verse opgenomen hoeven te hebben om miljardair te zijn geworden. Van Forbes tot Vanity Fair en van MTV tot CNN bezigt de term.) naar een contestant voor de hottest/best artist titels.

Nog verder op de artistieke schaal dan Lil Wayne bevindt zich relatieve nieuwkomer en Erykah Badu Baby Daddy Jay Elektronica. Jay's stijl van rap heeft op zich veel meer een New School East Coast karakter en zijn lyrics zijn nog complexer en out there dan die van Lil Wayne. Waar je bij Wayne soms moet rewinden om niets te missen, moet je bij Jay Elektronica de track een paar keer van begin tot eind met de lyrics erbij volgen. Zijn mixtape Buzz groeide verschrikkelijk met de 'Exhibit serie', waarin A en C solo tracks zijn vol met een paar van de meest originele lyrics die de afgelopen jaren gedropt zijn.



'They say 'Candyman, Candyman spit me a dream'/Blow a chunk of the levee out and spit me a stream/Knock a man house down and build a casin'/A two thousand dollar government check from FEM'/I swam down shit's creek and came up cleanWith a new lease on life like Andy Dufresne/It's the most poetical, Nat King Unforgettable/Clarence 13 X Allah's rhapsody from Bellevue'
(Exhibit A)

De verwijzingen naar wat Katrina met zijn Hometwon deed, de overgang naar een pop culture referentie (Shawshank Redemption), Soul geschiedenis (Nat King Cole's Unforgetable) en Black Power movement (Clarence 13 X was de Harlem Minister die in Malcolm X oude Nation of Islam tempel predikte, voordat hij verbannen werd en de 5 Percenter movement begon), zijn classic Jay Elek. Geen woord is overdreven wanneer hij op Exhibit C spit:

'Nas hit me up on the phone said "what you waitin on/"Tip hit me up with a Twit said "what you waitin on/"Diddy send a text every hour on the dot sayin "when you gon drop that verse nigga you takin long"/So now I'm back spittin that He could pass a polygraph/That Reverend Run rockin Addidas out on Hollis Ave/That F.O.I., Marcus Garvey, Nikki Tesla/I shock you like a eel, electric feel, Jay Electra'

Een bidding war tussen Record Labels resulteerde, ondanks het mentorschap van Diddy, in een contract met Jay-Z's Roc Nation. Op de track Shiny Suit Theory, die kort daarna uitkwam, laat Jay Elektronica zijn nieuwe baas, Jay-Z ver achter zich met een persoonlijke verwijzing naar de lessen die Diddy hem bijbracht.

'Me and Puff, we was chilling in Miami/He said "Nigga fuck the underground,you need to win a Grammy/for your mama and your family/they need to see you shined up/you built a mighty high ladder, let me see you climb up

Nog een paar juweeltjes zijn A Million in the Morning, Renaissance Man en Swagga Jackson's Revenge.

'They said, "good things come to those who wait..."/Well I don't know about that/and if you can't feel this rhyme then sorry, Jack/you don't know about rap/And if you don't know struggle you don't know about black/And I don't give a fuck what Bill Cosby said'/cause the problem gon' exist when Bill Cosby's dead/And I don't think the revelation from the supreme beings residing or hiding out in Bill Cosby's head/'

'regardless who you vote for/if the mind don't grow/ and the poverty line don't go/But the dope keep coming and the t-v keep flashing images of a sports car/Then you bound for a coke war/The meek get clowned by the cope law/The sheep get drowned in the folklore/Then lulled to sleep by Tom Brokaw/What a pity, the hope on a politician's tongue/ never ever trickles down to the city/Yeah, so if a nigga put a president's mask on and run up in the bank with a mac saying "gimme gimme"/I ain't glad at em, but I ain't mad at em..'

Jay's deal met Hip Hop Powerhouse Roc Nation, zijn connecties met verschillende fracties binnen hiphop zoals de Business Icons Jay-Z en Diddy, de legends zoals Nas, de bohemians zoals zijn vriendin Erykah Badu en vroege endorser Mos Def, zijn naast zijn ongekende lyrical abilities en zijn keuze voor sound bites zijn sterkste punten. Tot nu toe blijven de beats achter bij zijn lyrics, maar met toegang tot Roc Nation's productie team en frequent collaborators, zullen Kanye West, The-Dream, Just Blaze, Timbaland en Pharell dat probleem uit de wereld moeten kunnen helpen.

Check de Pre-Act II Mixtape voor deze street legend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten