woensdag 28 september 2011

Zonne gekte

Deze hele week is heerlijk weer voorspeld. De zon laat zich nog even zien, voordat hij weer op vakantie gaat en ruimte maakt voor de winter.
Mensen in landen als Nederland en Beligie zijn ontzettend blij met elke zonnestraal die ze kunnen krijgen. In landen als Suriname zijn mensen daar ook ontzettend blij mee. Ik denk dat ik met alle veiligheid kan stellen, dat zon altijd welkom is, zolang het niet te heet is.

De komst van de zon deze paar dagen zorgt voor vreemd gedrag. Als we in Suriname een kijkje nemen naar het gedrag van mensen, wordt duidelijk dat veel Surinamers liever niet in de zon willen lopen als dat niet nodig is. Ze vinden dan dat ze te donder worden of dat de zon te warme stralen heeft. Surinamers (zowel in Nederland als in Suriname) kiezen er liever voor, om zo weinig mogelijk in de zon te zijn en de omgeving zo koel mogelijk te houden.

Nederlanders kiezen er voor zo veel mogelijk in die zon te lopen, zitten of liggen. Het maakt de gemiddelde Nederlander niet uit of het nu 18 of 33 graden buiten is; als ze zon zien moeten ze naar buiten. Ijsman komt zelf uit een klein landje vlak boven de evenaar en heeft zijn hele leven lang volop zon gehad en kon dit gedrag niet goed plaatsen. Dat is dan ook de reden, dat hij de vraag stelde aan wat vrienden van Nederlandse afkomst: Waarom moeten jullie altijd in de zon zitten? Het antwoord op de vraag was simpel. Als je driekwart van het jaar al binnen zit, omdat het weer zo nat en glad is, ben je enorm blij met de zon en wil je zo veel als mogelijk buiten zitten in die zon. De zon is lekker en daar moet je van genieten. De zon geeft vitamine D, dan hoef ik dat niet meer in te nemen en het mooiste antwoord uiteraard... om "BRUIN" te worden!

Wat ik nog steeds niet begrijp is, waarom zou men nog in de zon gaan liggen als men zich steeds moet insmeren tegen verbranding. Het is ook een optie om gewoon lekker zo nu en dan van achter een raam zich bloot te stellen aan zonlicht. Daar wordt men ook bruin van (sommigen meer rood dan bruin). Soms komt het voor dat mensen in de zon in slaap vallen waardoor ze verbranden.

Ijsman was afgelopen weekend met zo een 130 Nederlanders naar een klein dorpje bij Eindhoven in de buurt en zag hoe de blikken van de mensen om hem heen veranderden, toen ze het mooie weer zagen. Ijsman was uiteraard ook blij...

Ik heb ook heel graag die zon en het aangename weer. Ik kan daar heel goed tegen en vind het echt geweldig, wanneer de zon schijnt. Wat ik dan niet per se hoef te doen is in de zon gaan liggen. Dat heb ik dan ook niet gedaan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het fantastisch is dat de zon schijnt. Meisjes trekken leuke korte rokjes uit de kast, het is heerlijk om op een terrasje te zitten en het is vooral droog. Maar mensen en dan bedoel ik alle lezers van deze blog zij het Surinaams, Nederlands of Belgisch: Er zijn verschillende manieren waarop je van de zon kan genieten. In de zon gaan zitten of liggen zijn er maar twee van. Als je zo graag dat wil doen, bescherm jezelf goed tegen verbranden en drink voldoende. Lig liever in de echte zon dan onder een zonnebank. Zonnebank bruin is meestal vies bruin. Het weer is nog enkele dagen super. Dus geniet ervan. Lobie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten