donderdag 10 november 2011

Gron tori...geen fatu

In Suriname is grond om op te kunnen bouwen schaars. Of anders gezegd grond waar men op wil bouwen is schaars, maar vooral duur voor de normale man en starters.

Interessant is wel.....waar zijn de goede plekken...gebied Kwattaweg is in ontwikkeling..maar de ontsluiting van dat gebied...puur verkeerstechnisch is dramatisch...

Er zijn veel verkavelingsprojecten maar weinig in goed bereikbare gebieden en anders onbetaalbaar duur. De opkomst van surgoed.com , http://www.remax.sr en nog vele van dergelijke sites proberen hierin te helpen.

Voor een ieder die zich in Suriname wil vestigen of Surinamers die eindelijk hun eigen stekkie willen hebben is dit vraagstuk belangrijk. De grond en huizenmarkt in Suriname is heel dynamisch en er wordt veel gespeculeerd met grond. Feit is wel dat er vele verkavelingsprojecten zijn en bijkomen.  Maar welke projecten zijn nou eigenlijk de moeite waard en waar is ontwatering en ontsluiting goed geregeld.

De projecten in Commewijne zijn leuk maar de Wijdeboschbrug is een bottleneck en de kans dat hier in de komen 20/30 jaar een verbinding bijkomt is zeer klein. Wanica is nu al onbereikbaar vanaf Paramaribo door de relatief weinige verbindingen over het Saramacca kanaal. Waar wel bereikbaar is, is de afwatering slecht of zijn er andere milieuproblemen. Grootste probleem is vaker de afstand van de nieuwe gebieden.

Is het normaal 35 minuten of meer naar je werk te rijden over een afstand van niet meer dan 30 km. Hoe gaan we verder....de regering in Suriname lijkt op al deze zaken weinig te zeggen te hebben. Veel of geen grond is meer in de handen van het land(overheid). Een idee : kijk maar op Remax.sr, er staat een stuk grond van 125 beschikbaar aan de Highway voor $ 26.000.000, mogelijk kan de overheid dit kopen en eindelijk de beloofde huizen te bouwen voor de gemeenschap.

Dit stuk zal vaker verschijnen om kritisch te kijken naar de locaties voor uitbreiding van stedelijk Suriname. Welke nieuwe projecten zijn interessant, mooi, bereikbaar, leefbaar maar vooral betaalbaar.
Niet alleen is uitbreiding vereist maar ook structurering bij de bestaande en nieuwe gebieden is een elementair punt. Bundeling van woongebieden is buiten Paramaribo slecht op gang gekomen tot nu toe, hier moet verandering in komen..en hoe eerder dit begint des te beter.

2 opmerkingen:

  1. Ruimtelijke ordening, Urban Planning en een goede publiek private samenwerking moeten oplossingen bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht eerst dat deze post deze richting op zou gaan: http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/7991

    Maar ik ben blij dat het niet zo is. Vanuit het perspectief van een leek zou ik eens goed kijken naar spelletjes als SimCity waar het essentieel is om werkgebieden en woongebieden te hebben. Daarbij is goed openbaar vervoer en goede parkeermogelijkheden van essentieel belang. Suriname heeft geen van beiden.

    Vanuit het perspectief van mezelf als urbanist, er is niets mis met sprawl cities, waar Paramaribo een goed voorbeeld van is. Alleen moet het goed gemanaged worden, men moet zich realiseren dat niet alles in het centrum hoeft te gebeuren. Het feit dat er buiten Paramaribo geen of heel weinig VOS scholen, grote supermarkten, goede winkels en uitgaansgelegenheden zijn, zorgt ervoor dat iedereen nog steeds in de buurt van de stad wil wonen.

    BeantwoordenVerwijderen